Julkaisut

Etelä-Karjalan työllisyysalueen ajankohtaisia

Julkaistu 7.4.2025 Muokattu 7.4.2025

Etelä-Karjalan työllisyysalue tarjoaa maakunnan asukkaille lakisääteisiä työllisyys- ja maahanmuuttopalveluja. Työllisyysalueen tavoite on, että voimme tarjota kaikille tietoa ja neuvontaa tarvitseville ja haluaville asiakkaille juuri sen hetkiseen tilanteeseen ja lähitulevaisuuden tavoitteisiin parhaiten sopivaa palvelua.

Missä mennään työmarkkinoiden suhteen

Valtakunnallisesti työmarkkinatilanne on haastava, eikä Etelä-Karjala tee tästä poikkeusta. Kesä- ja kausityöpaikkojen määrä Etelä-Karjalassa on kuitenkin pysynyt melko vakaana viime vuosina. Kesätyötapahtumat, kuten Kesäksi duuniin Imatralla ja Lappeenrannassa, keräsivät vuoden 2025 tammikuussa edelleen runsaasti kävijöitä ja työnantajia. Jatkamme kampanjan toteutusta myös ensi vuonna.

Vaikka taloustilanne on ollut haastava, työnantajat ovat aktiivisesti tarjoamassa kesätyöpaikkoja nuorille ja opiskelijoille. Kesätyöpaikkoja on täytetty hyvin, mutta paikkojen haussa kannattaa olla aktiivinen koko kevään ja edelleen alkukesän aikana, sillä vielä tuolloinkin on mahdollista löytää kesä- tai kausityötä. Maaliskuun lopussa mm. Työmarkkinatorilla oli yli 40 avointa kesätyöpaikkaa Etelä-Karjalan alueella eri aloilta, kuten myynti, terveydenhuolto, rakennus ja kuljetus.

Etelä-Karjalan työmarkkinakatsaukseen voi tutustua Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen kuukausijulkaisuissa osoitteessa:

Työllisyysalueen verkko-, puhelin- ja aulapalvelut

Työllisyysalueen asiointitavat ja -kanavat on koottu verkkosivulle

Asiointi verkossa mahdollistaa asiakkaille ajasta ja paikasta riippumatonta oman asian hoitamista ja yhteydenoton asiantuntijalle. Suosittelemmekin tutustumaan sähköiseen asiointikanavaan Työmarkkinatorin Asiointi -osioissa (Työmarkkinatori.fi). Työllisyysalue tarjoaa yleistä neuvontaa sekä digitukea Imatran (Tainionkoskentie 70) ja Lappeenrannan toimipisteissä joka päivä myös ilman ajanvarausta. 

Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta on myös käytettävissä seuraavasti: 

  • Ma–pe klo 9–15, puh. 0295 025 505 (suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi)  
  • Chat Työmarkkinatorilla 

Etelä-Karjalan työllisyysalueen yhteydenottolomake toimii verkkoasiointia täydentäen ja sen kautta mm. asiakirjojen turvallinen toimittaminen työvoimaviranomaiselle on mahdollista.

Asiointi puhelimessa

Etelä-Karjalan työllisyysalueen puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–12, ja takaisinsoittopalvelu toimii arkisin klo 8–16.15. Soitamme 05 616-alkuisesta numerosta. 
Henkilöasiakkaat puh. 05 6163 300
Työnantaja- ja yritysasiakkaat puh. 05 6163 500

Asiointi toimipisteessä

Työllisyysalueen toimipisteet sijaitsevat Imatralla ja Lappeenrannassa ja niissä voi asioida ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta. Yhteystiedot ja aukioloajat on julkaistu verkkosivulle Etelä-Karjalan työllisyysalue - Asiointi ja yhteystiedot (Lappeenranta.fi). Ilmoitamme poikkeuksista aukioloajoissa mm. sosiaalisen median kanavillamme ja toimipisteissämme.

Työmarkkinatorin valtakunnallinen puhelinneuvonta yritys- ja työnantaja-asiakkaille

  • Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta ja Yritys-Suomi-neuvonta
    ma-pe klo 9–15, puh. 0295 020 500 
  • Yrittäjän talousapu -neuvonta ma-pe klo 9–15, puh. 0295 024 880

Yritys- ja työnantaja-asiakkaan Työmarkkinatori (tyomarkkinatori.fi)

Uutta: Työllisyysalueen uutistiedotteet voi nyt tilata omaan sähköpostiin

Etelä-Karjalan työllisyysalue käyttää Lappeenrannan kaupungin ePressi-palvelua tiedotteiden jakeluun. Tiedotteiden tilaaminen on huhtikuun alusta alkaen mahdollista kaikille työllisyysalueen aiheista kiinnostuneille. Tiedotteet voi tilata omaan > sähköisen tilauslomakkeen kautta.

 

Lisätietoja työllisyysalueen toiminnasta ja palveluista:

Sanna Natunen, työllisyysjohtaja
Etelä-Karjalan työllisyysalue
sanna.natunen@lappeenranta.fi

 

 

Jaa sivu: