Kuntalaisten vaikuttaminen, osallistaminen ja kuuleminen

Kuntalaisten vaikuttaminen, osallistaminen ja kuuleminen

Rautjärven kuntastrategian tavoitteen mukaisesti on valmisteltu kuntalaisten osallisuuden ja kuulemisen mallia, joka on myös yhtenä perusteena kunnan peruspalvelujen valtionosuuden Hyte -kertoimen laskennassa. Toimintamallissa on kuvattu kuntalaisten mahdollisuudet osallistua ja tulla kuulluksi kunnan päätöksenteossa.

Kunta kertoo aktiivisesti vireillä olevista laajemmin kuntalaisista koskevista asioista 

Kerromme vireillä ja valmistelussa olevista asioista, jotta kuntalaisella on mahdollisuus osallistua ja ilmaista oma näkemyksensä. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi kaavaprosessien eri vaiheet ja suuret investointisuunnitelmat.  Näin saat mahdollisuuden kertoa näkemyksesi, antaa palautetta tai herättää kansalaiskeskustelua ennen päätöksentekoa. 

Kunta tiedottaa säännöllisesti ja aktiivisesti eri tiedostuskanavia käyttäen 

Tiedotamme monikanavaisesti ja ajankohtaisesti antaen kuntalaisille mahdollisuuden seurata kunnan toimintaa ja tarvittaessa reagoida siihen. Tarkemmin tiedottamisesta kerrotaan viestintäohjeessa, joka löytyy kunnan kotisivuilta. 

Kunnan ja kuntalaisten olosuhteiden arvioimiseksi kunta kerää tietoa asukas- ja yrityskyselyillä  

Joka toinen vuosi keräämme tietoa ja mittaamme tyytyväisyyttä kyselyjen avulla. Vastausten avulla arvioimme kuntalaisten ja yritysten tarpeita sekä odotuksia kunnan toiminnan kehittämiseksi ja päätöksenteon tueksi. 

Paneelit edustavat erilaisia kuntalaisryhmiä 

Kuntaan muodostetaan nuorten vaikuttajaryhmästä, vanhus- ja vammaisneuvostosta, järjestötoimijoista ja yrittäjistä koostuvat paneelit, jotka osallistuvat aktiivisesti valmisteltavien asioiden arviointiin. Paneelit ovat kunnanhallituksen nimittämiä toimikuntia, jotka kokoontuvat säännöllisesti. Paneelien avulla toteutetaan osallistavaa budjetointia ja strategian toteutumisen arviointia. 

Kuulemistilaisuudet taustoittavat mahdollisia lausuntoja ja kirjallisia mielipiteitä 

Tilaisuuksia järjestetään, kun on tarpeen pyytää suunnitelmista lausuntoja ja kirjallisia mielipiteitä. Kuntalainen tai asianosainen voi esittää lausuntona tai kirjallisena mielipiteenä vaihtoehtoisen toimenpide-ehdotuksen. 

Foorumit ovat avoimia, teemallisia ja säännöllisiä keskustelutilaisuuksia 

Foorumeissa käsitellään aiheesta kiinnostuneiden kuntalaisten kanssa ajankohtaisia, etukäteen ilmoitettuja aihepiirejä. Omat fooruminsa voi olla esim. järjestöille, lapsille ja nuorille, vapaa-ajanasukkaille ja yrittäjille. Foorumit voivat kokoontua 1-4 kertaa vuodessa. 

Muu palaute 

Kuntalainen voi antaa kunnan toiminnasta palautetta sähköisesti kotisivujen palautelaatikon ja väärinkäytöksistä Whistleblow -sivuston kautta. Palautetta voi antaa myös sähköpostitse tai puhelimitse. Palautteeseen reagoidaan ja vastataan mahdollisimman pian, jos se sisältää toimenpide-ehdotuksen. 

Rautjärven kunnassa otettiin syksyllä 2024 käyttöön uusi Kuntalaisten kuulemisen ja osallisuuden toimintamalli. Toimintamallin mukaisesti kuntaan perustettiin viisi paneelia, joista kaksi oli jo toiminnassa olevaa toimikuntaa ja neuvostoa. Kuntalaisista koostuvat paneelit toimivat valmistelijoiden tukena ja käsittelevät päätöksentekoon tulevia aiheita. Paneeleita hyödynnetään kunnan päätösten ennakkoarvioinnissa, strategian toteutumisen arvioinnissa ja osallistavassa budjetoinnissa. 

Kuntalaispaneelit

  • Järjestöpaneeli
  • Lapsiperhepaneeli
  • Yrittäjäpaneeli
  • Vanhus- ja vammaisneuvosto (jo olemassa oleva)
  • Nuorten vaikuttajaryhmä (jo olemassa oleva)

Kuntalaiset saivat jättää esityksiään jäsenistä näihin kolmeen uuteen paneeliin 31.7.2024 mennessä.  
 
Kunnanhallitus nimesi paneelien jäsenet esitetyistä henkilöistä 19.8.2024 § 134 Dynasty tietopalvelu : Rautjärven kunta (rautjarvi.fi)

Kuntalaispaneelien kokoontumiset ja aiheet

  • 1. paneeli, helmikuu: käyttösuunnitelmat ja toimeenpano
  • 2. paneeli, toukokuu: tilinpäätös, 1. neljännesvuosiraportti, talousarvion laadintaohjeet ja paneelin kohderyhmään liittyvien tarpeiden huomioiminen tulevassa talousarviossa 
  • 3. paneeli, syyskuu: strategian toteutumisen seuranta
  • 4. paneeli, marraskuu: hyväksyttäväksi menevät suunnitelmat ja ohjelmat, kuten talousarvio, hyvinvointisuunnitelma, investointisuunnitelma ym. 

 

Rautjärven kunnan asukkaalla sekä kunnassa toimivalla yhteisöllä ja säätiöllä on oikeus tehdä aloitteita kunnan toimintaa koskevissa asioissa. Lisäksi palvelun käyttäjällä on oikeus tehdä aloitteita palveluaan koskevassa asiassa.

Kuntalaisaloite.fi –verkkopalvelussa kunnat voivat lisätä vastaukset kuntalaisten tekemille aloitteille. Kunnan vastaus tulee julkisesti näkyviin verkkopalvelussa ja tulee niin aloitteen tekijän, aloitteen kannattajien kuin muiden asiasta kiinnostuneiden tietoon. Kunnan vastauksen lisääminen verkkopalveluun on tärkeä osa päätöksenteon avoimuutta ja tukee kuntalaisten luottamusta.

Kaikki kunnassa vireille tulleet aloitteet tulee käsitellä toimivaltaisessa kunnan viranomaisessa ilman aiheetonta viivytystä. Kunnan on ilmoitettava aloitteen tekijälle aloitteen johdosta suoritetut toimenpiteet. Lisäksi kunnan valtuuston tietoon on saatettava vähintään kerran vuodessa sen toimivaltaan kuuluvissa asioissa tehdyt aloitteet ja niiden johdosta suoritetut toimenpiteet.

Kuntalaisaloite.fi

Kuntalainen voi tehdä kunnalle aloitteen

Aloite tehdään kirjallisesti tai sähköisesti lähettämällä se Rautjärven kunnan asiointipisteeseen. Aloitteessa tulee olla asia sekä tekijän nimi, kotikunta ja yhteystiedot. Aloitteen voi myös tehdä kuntalaisaloite.fi palvelussa. Kaikki kuntalaisaloite.fi-palvelussa tehdyt aloitteet ovat julkisia, ja ne ovat nähtävissä osoitteessa www.kuntalaisaloite.fi.

Kuntalaisaloite.fi-verkkopalvelu

Kunnanvaltuutetulla on erityinen oikeus tehdä esityksiä valtuutettuna tai kuntalaisten puolesta, mitkä on otettava viralliseen käsittelyyn. 

Kunnanvaltuuston kokouksessa aloite esitetään ja jätetään kirjallisena.

Foorumit ovat avoimia, teemallisia ja säännöllisiä keskustelutilaisuuksia.

Foorumeissa käsitellään aiheesta kiinnostuneiden kuntalaisten kanssa ajankohtaisia, etukäteen ilmoitettuja aihepiirejä. Omat fooruminsa voi olla esim. järjestöille, lapsille ja nuorille, vapaa-ajanasukkaille ja yrittäjille. Foorumit voivat kokoontua 1-4 kertaa vuodessa.

Kuulemistilaisuudet järjestetään hallintolain 34 §:n mukaisesti ennen asian ratkaisemista.

Kuulemistilaisuuksia järjestetään, kun on tarpeen pyytää suunnitelmista lausuntoja ja kirjallisia mielipiteitä. 

Kuulemistilaisuuksissa asianosaisilla on mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun tai kirjallisena antaa mielipiteenä vaihtoehtoisen toimenpide-ehdotuksen. 

Kuntalainen voi jättää milloin vain palautetta kunnan toiminnasta kotisivujen palautelaatikon ja Whistleblow-ilmoituskanavan kautta (väärinkäytökset) tai ottamalla yhteyttä
luottamushenkilöön.

Palautteeseen vastataan aina, kun palautteen antaja on jättänyt yhteystietonsa.

Julkaistuista esityksistä, kuten kaavoituksista, kaikilla kiinnostuneilla ja asianosaisilla on mahdollisuus antaa lausuntonsa tai mielipiteensä.

Lausunnot ja mielipiteet kootaan yhteen ja julkaistaan. 

Otakantaa.fi -palvelussa elinympäristöpalveluiden hankevalmistelu eri menetelmin ja sähköisen osallistumisen muodoin:

  • hanke-esittely, keskustelu ja kyselyt
  • Kyselyt ja haastattelututkimukset 
Osallistu keskusteluun. Vaikuta valmisteluun.

Ota kantaa

Otakantaa.fi-palvelusta löydät ajankohtaiset hankkeet, joihin kaivataan mielipidettäsi.

Ota kantaa verkkopalvelu